“Iza vaše kuhinje krije se mnogo više nego što ste ikada pomislili. Dizajn je univerzalni jezik. On ne služi samo oblikovanju proizvoda, već je proizvod rezultat dizajna. Dizajneri grade mostove između tehnologije i ljudi, dizajn i tehnologija nisu protivnici već moraju surađivati.”
U travnju ove godine, u Zagrebu, imali smo prilike sudjelovati na predavanju glavnog dizajnera Miele uređaja g. Andreasa Enslina. Za oblikovanje proizvoda zadužen je Design Center Miele s više od 40 zaposlenih kojem je već devet godina na čelu Andreas Enslin. Enslin je ujedno dopredsjednik Udruge VDID njemačkih industrijskih dizajnera. Inspirativno predavanje pod nazivom «Sklad tehnologije i dizajna životnog prostora», koje je organizirala hrvatska podružnica Mielea, dala nam je uvid u interdisciplinarni i filozofski pristup dizajniranju Miele uređaja. Tom prilikom porazgovarali smo sa g. Enslin o tome što se sve krije iza procesa dizajniranja kućanskih aparata. Vjerujemo da će vam tekst u nastavku dati novi pogled na uređaje koje svakodnevno koristimo.
Mnogo ste govorili o dizajnu budućnosti i što možemo očekivati u godinama koje dolaze. Produkt dizajn zahtijeva multidisciplinarni pristup i mnogi korisnici krajnjeg porizvoda nemaju sliku o tome što je sve prethodilo da bi proizvod izgledao kako izgleda. Možete nam ukratko približiti sam proces dizajniranja proizvoda.
Dizajniranje proizvoda je proces koji stalno traje. Ne radi se samo o tome da na tragu istraživanja potreba tržišta i zahtjeva marketinga otvaramo „ladicu s idejama“ i stvaramo novi proizvod, nego moramo cijelo vrijeme promišljati što je sljedeće i kakva će biti potreba, funkcija tog proizvoda u budućnosti za 5-10 godina. Ovaj sveobuhvatni proces zahtijeva velika financijska sredstva i puno vremena, a u praksi kod razvoja novog proizvoda imate limitirano vrijeme za dizajniranje, inženjering i samu proizvodnju. Uobičajeno vrijeme za razvoj proizvoda je 5 godina. Osim dizajniranja, inženjeringa koji traju po godinu tu su i pripreme za proizvodnju koje mogu potrajati i do 2 godine, testiranje u laboratorijima, „lifetime“ testiranjeodnosno testiranje za period od 20 godina za što u normalnim okolnostima imate godinu dana. Tako novi model perilice za posuđe ili rublje treba u fazi testiranja raditi neprekidno godinu dana da bi se simulirao proces pranja koji korisnik napravi sa perilicom u roku od 20 godina.
Gdje pronalazite inspiraciju za dizajniranje novih proizvoda? Da li je to iz potreba korisnika, društvenih i gospodarskih događaja i kretanja na nacionalnoj i svjetskoj razini ?
Inspiraciju nalazim iz svega navedenog s time da kao dizajner morate imati tim ljudi sa kojim radite, a time i široku mrežu suradnika, poznanika koji imaju različita životna iskustva, rade različite poslove, imaju različita očekivanja, interese i potrebe. Ta njihova iskustva su zapravo „bazen inspiracije“ u koji treba zaroniti.Također ideje i inspiracija neće doći ako samo sjedim u svom uredu u Gueterslohu (Njemačka), to je mali grad, mala sredina tako da svoj tim šaljem van ureda. Imamo razvijenu komunikaciju i suradnju sa arhitektima, ljudima koji stvaraju trendove iz raznih drugih područja, ljudima koji formiraju javno mišljenje. Ideje i inspiracije proizlaze iz sveobuhvatnog pogleda na svijet, događanja i iskustva.
Znači radi se o multidisciplinarnom procesu, što znači da kao dizajner proizvoda morate raspolagati znanjima iz različitih područja?
Da svakako je pristup multidisciplinaran. Ono što se pokazalo najvažnijim je susret s ljudima različitih struka i ideje koje se rode u razgovoru s njima ključne su za razvoj ideje o novom proizvodu. Isto tako promatramo i druge proizvode, tehnologije i riješenja i razmišljamo kako se nešto iz određenog proizvoda ili sistema može primjeniti na našim proizvodima. Znači iste inženjerske ideje mogu se kvalitetno primjeniti u dva potpuno različita proizvoda. Uz sve to može se dogoditi da naš razvoj proizvoda ide u jednom smjeru, a tržiše u potpuno drugom smjeru. U tom slučaju moj tim dizajnera ide na putovanja da utvrdimo „trendhabits“. Tako znamo provesti po nekoliko tjedana na proputovanju Azijom, Europom ili Sjedinjenim državama da bi u promatranju i susretu sa običnim ljudima, krajnjim korisnicima proizvoda utvrdili što žele i koje su njihove stvarne potrebe. To je potpuno druga vrsta podataka do koje dolazimo od onih koji se dobivaju prethodnim istraživanjem tržišta. Iskustvo kuhanja sa krajnjim korisnicima na radionicama, odlazak u kupovinu sa njima, neformalno druženje uz čašu vina otvara nam vrata u njihov svijet, percepciju što vole, što ne vole, u što vjeruju, koje su njihove navike, jer se one razlikuju od zemlje do zemlje, što im je potrebno, na koje probleme nailaze. Jedna stvar je kad dobijete odgovore od korisnika uobičajenim metodama istraživanja, a potpuno druge informacije i iskustva dobivate kad se družite i provodite vrijeme sa krajnjim korisnikom. Iz tog procesa dobivaju se korisne informacije za pojedina tržišta koja funkcioniraju potpuno drugačije zbog mentaliteta i navika kupaca kao i zbog okruženja u kojem žive. Te informacije su podloga za ideje o novom proizvodu. Kao dizajner morate stvoriti vlastita iskustva sa korisnicima kako biste dobili ideju i inspiraciju za proizvode koji su im potrebni.
Da li postoji razlika u procesu dizajniranja perilice posuđa ili aparata za kavu ili je pristup koji ste opisali isti?
Proces dizajniranja za svaki proizvod je različiti zato jer iskustva koja proizvodi daju su vrlo različita. Na primjer korištenje perilice posuđa je automatizirano, korisnika ne zanima posebno koji su to mehanizmi kojima se postiže čisto i sjajno posuđe, bitan je rezultat i programi pranja koje može odabrati. Potpuno je drugačija priča kad je u pitanju aparat za kavu ili pećnica.
više pročitajte u Kuhinjama i kupaonicama br.39